|
Propozycje sprawdzianów dla klasy VI
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13632 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Realizacja wyżej wymienionego programu w klasie 6 ma przynieść zamierzone cele. Wyrażają się one w nabyciu przez uczniów określonych kompetencji przez, które należy rozumieć:
odpowiednie postawy,
umiejętności i wiedzę.
Nauczyciel ma za zadanie wyrabiać w uczniach takie postawy jak:
szacunek dla dobra minionych pokoleń,
poczucie więzi ze społecznością lokalną,
wrażliwość na wszelkie przejawy krzywdy, szczególnie w sytuacji gdy łamane są podstawowe prawa człowieka,
dociekliwość i wrażliwość w ustaleniu prawdy historycznej,
patriotyzm wyrażający się dumą z osiągnięć własnego narodu,
samodzielność w pracy.
Uczeń nabędzie szereg umiejętności takich jak:
prowadzić poszukiwania o określonej tematyce,
analizować prosty tekst źródłowy,
konstruować proste zagadki historyczne w formie krzyżówek, rebusów,
sprawnie posługiwać się mapą,
układać rozwinięty plan wydarzeń,
ułożyć pytania i przeprowadzić rozmowę( wywiad) dotyczącą przeszłości lub współczesności.
Proponowane przeze mnie sprawdziany pozwolą państwu sprawdzić poziom opanowanych umiejętności i wiadomości po każdym dziale, które umiejętności wymagają dodatkowych ćwiczeń. Mogą one być integralna częścią programu.
Sprawdzian wiadomości kl. VI.
Dział: „U progu czasów nowożytnych” 1.Wymień przyczyny odkryć geograficznych: - - - - 2. Wyjaśnij daty: 1492r.............................................. ........................................................ 1517r.............................................. ........................................................ 1525r.............................................. ........................................................ 1569r.............................................. ........................................................ 3.Narysuj oś czasu oraz zaznacz na niej wszystkie pojawiające się daty w ćw.2.
4. Na mapie świata masz zaznaczone trasy wypraw okresu wielkich odkryć geograficznych. Przy oznaczeniach tras poszczególnych wypraw wpisz nazwiska tych, którzy te wyprawy odbyli.
5. Na podstawie listu Krzysztofa Kolumba o odkryciu Ameryki odpowiedz na pytania: a) Ile dni trwała podróż Krzysztofa Kolumba? b) Dlaczego odkryte morze nazwał Indyjskim, a mieszkańców Indianami? c) W czyim imieniu Kolumb przejął władzę nad odkrytymi lądami? W jaki sposób to uczynił?
„Na trzydziesty drugi dzień wyjazdu z Kadyksu( port w Hiszpanii) przybyłem na Morze Indyjskie i odkryłem tam bardzo liczne i gęsto zaludnione wyspy, które bez czyjegokolwiek protestu objąłem w posiadanie naszego najmiłościwszego króla przez uroczystą proklamację i zawieszenie flagi hiszpańskiej .Pierwszą z owych wysp, którą Indowie nazywają Guanahani, nazwałem San Salwador z wdzięczności dla Zbawiciela."
Ad. a) Ad .b) Ad .c) 6. Wyjaśnij pojęcia: - magnat - sejm walny - wolna elekcja 7. Wyjaśnij na czym polegała szczególna rola szlachty w naszym państwie w XVI w. ...................................................... .............................................................
Sprawdzian wiadomości kl. VI.
Dział: „Barok pełen kontrastów” 1. Uzupełnij zdania:
Barok narodził się we ................... w ........................ Budowle barokowe charakteryzowały się................................................... W XVII w. niektórzy myśliciele głosili, że ludzie powinni w życiu kierować się .......................... i ................................. .
2. Połącz nazwisko przedstawiciela baroku z dziedziną jaką reprezentował.
Giovanni muzyka Peter Paul Rubens fizyka Jan Sebastian Bach malarstwo Galileusz astronomia Isaac Newton filozofia Kartezjusz architektura
3.Wymień słynne budowle okresu baroku:
- - -
4. Na podstawie ilustracji wymień części stroju szlacheckiego w XVII w.
5. Wyjaśnij daty:
1582 ........................................ .................................................. 1655 .............................................. ............................................ 1683 .............................................. ............................................
6. Jakiej postaci i wydarzeń dotyczy poniższy tekst?
„Jej Mość Królowa otrzymała onegdaj od Króla Jego Mości list, datowany pod Wiedniem, 13 septembris (wrzesień) w nocy. Z posłania owego o wielkiej wikrorii odniesionej nad wojskami wielkiego wezyra Kara Mustafy, król kazał zrobić na cały świat gazetę, z której podajemy wyjątek: „...Bóg dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, o jakiej wieki przeszłe nigdy nie słyszały. Działa wszystkie, obóz wszystek, dostatki nieoszacowane dostały się w ręce nasze.”
"Gazeta Tysiąclecia" Warszawa 1966, s. 150 Odpowiedź:
Sprawdzian wiadomości kl. VI.
Dział: Wielkie zmiany cywilizacyjne XIX w. 1. Dokończ zdania:
O wolność Polski walczono nie tylko zbrojnie, ale również broniąc ........................ polskiego, ...................... i ..................................... . Najbardziej znanym wydarzeniem z dziejów walki o język polski był strajk ............................. . Obroną ziemi wsławił się chłop ................ ............................. .
2. Uzupełnij mapę zaznaczając tereny zajęte przez poszczególnych zaborców:
- kolor czerwony - Rosja - kolor żółty - Austria - zielony - Prusy
3. Wyjaśnij daty:
1830 - ............................................................ ................................. 1863 - ............................................................ ................................. 1797 - ............................................................ ................................. 1807 - ............................................................ ................................. Ułóż je w porządku chronologicznym: ..................................................
4. Wymień Polaków walczących o wolność kraju piórem.
a) ...................................... b) ...................................... c) ....................................... d) ......................................
5. Czym zasłynęli:
a) Tomasz Edison ................................................... .......................... b) Wilhelm Roentgen............................................... .......................... c) Maria Skłodowska-Curie...................................................... ............
6. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na poniższe pytania:
a) Skąd pochodzą cytowane teksty? Podaj dokładne źródło. b) W którym roku miały miejsca opisane zdarzenia? c) Na czym polegał strajk dzieci wrzesińskich? d) Jakie kary stosowano wobec dzieci wrzesińskich? e) Jak zareagowali dorośli na wiadomość o wydarzeniach w szkole?
„Wzeszły poniedziałek posłyszeli ludzie na ulicy krzyk i płacz dzieci w szkole. Szybko zbiegło się wielu ludzi, głównie kobiety przed szkołą, a że krzyk i płacz się wzmagały, więc ludzie chcieli pójść do szkoły, by się dowiedzieć, co się z dziećmi dzieje. Drzwi szkoły były zamknięte. Tymczasem powstało wielkie zbiegowisko przed szkołą, drzwi wyparto(...) .Kobiety zabrały dzieci. W zbiegowisku padły słowa groźby i kamienie(...). Kobiety zbiegające się przed szkołą z powodu wielkiego krzyku i płaczu dzieci, były przekonane, że dzieci w szkole katują(...).Dzieci bito w najwyższym oddziale (klasie) za to, że nie chciały na nauce religii odpowiadać po niemiecku ani nawet krótkich zdań po niemiecku powtarzać(...) .”
„Orędownik „(dziennik wydawany w Poznaniu), nr 118, 1901r.
Odpowiedzi:
Opracowała: Anna Rojek | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|